
,,Trzymaj formę” w SP Smogóry
Od września do października 2023 roku uczniowie klasy V - VIII Szkoły Podstawowej w Smogórach brali udział w programie edukacyjnym „Trzymaj Formę!” dotyczącym edukacji w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki.
Uczniowie wspólnie wybrali projekt ,,Jak zaplanować swoje zdrowe życie (tworzymy healthplan)?”, którego głównym celem jest świadome planowanie działań mających na celu zapewnienie sobie zdrowia.
W fazie początkowej młodzież brała udział w zabawach integracyjnych, które pozwoliły wzmocnić więzi koleżeńskie. Następnie omówili zasady prac metodą projektu podzielili się na grupy, w których wybrali lidera, przygotowali nazwy oraz własne logo. Napisali instrukcję do projektu, harmonogram i zawarli kontrakt dotyczący współpracy.
W fazie realizacyjnej uczniowie w grupach projektowych za pośrednictwem lektury fachowej literatury, raportów WHO zbierali informacje na temat ODŻYWIANIA SIĘ, AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ, STRESU, UZALEŻNIEŃ pod kątem długości życia człowieka. Efektem tych dyskusji była tabela z wymienionymi czynnikami (np. styl życia, odżywianie się, używki, relacje międzyludzkie, reagowanie na stres, inne działania). W ten sposób powstał swoisty arkusz do tworzenia healthplanu. Uczniowie zorganizowali debatę, na którą zaprosili ekspertów – psycholog panią Dagmarę Gajdę oraz pielęgniarkę panią Joannę Kaczmarek, z którymi porozmawiali na temat warunków, które wpływają na dłuższe zachowanie zdrowia. Po debacie na podstawie arkusza opracowanego w grupach projektowych każdy uczeń wymyślał i tworzył „dzienniczek życiowych postanowień” oraz dekalog osobisty, składający się z maksimum 10 przykazań, zindywidualizowanych i spersonalizowanych. Każdy z zespołów projektowych stworzył grupową księgę postanowień wraz z podaniem terminu i sposobu realizacji.
W fazie podsumowującej omówili wrażenia z realizacji projektu oraz przeprowadzili ewaluację. To było wspaniałe doświadczenie, które pozwoliło zintegrować zespoły klasowe.
Adriana Rogoś